ScreenHunter_165 Nov. 18 23.38

Verbouwen Of Juist Restylen In Crisistijd?

Is het in deze tijd verstandig je winkel volledig te verbouwen of is restylen een  betere optie?

 

Een aantal jaren geleden werd er in de optiekwereld   nog wel eens gekozen voor een luxe verbouwing waarbij gebruik gemaakt werd van allerlei exotische materialen  zoals tropische  houtsoorten, ingewikkelde glasconstructies , hoogglans spuitwerk enz.

 

De gedacht was dat een luxe uitstraling van de winkel  de klanten wel naar binnen zou komen. Vaak probeerde men collega’s die net verbouwd hadden te overtreffen.

 

Destijds in Canada heb ik dit ook meegemaakt, ik werkte toen als interior designer bij Woodward’s stores. Woodward’s was een begrip in het westen van Canada, we moesten concurreren met The Bay en Eaton’s. Er werd veel geld verdiend en de interieurs moesten steeds luxer, het kon niet op, geen gefineerd spaanplaat of mdf maar massief hout, displays die eruit zagen als ware kunstwerken enz.. Totdat door de oliecrisis de economie van de ene op de andere dag  in elkaar klapte, we konden niet meer terug en waren ten dode opgeschreven, zowel Woodward’s als Eaton’s.

 

Ik vraag me daarom af of het in deze tijd nog steeds de beste keuze is. Een te luxe uitstraling kan in deze tijden tegen je werken, het ligt momenteel erg gevoelig.

Een restyling kan daarom uitkomst bieden, relatief kleine investering die mits het goed gebeurd altijd wat oplevert . Natuurlijk, soms is het beter wel in een keer te verbouwen vanwege uitbreiding of verandering indeling van de winkel.

 

Desalniettemin ben ik van mening dat de uitstraling waarvoor je kiest gericht moet zijn op het ‘creëren van een eigen gezicht’ en niet op het uitstralen van luxe, eigenzinnigheid is hierbij het sleutelwoord.

 

Hierbij een aantal van mijn aanbevelingen:

 

Maak gebruik van kleur, een wand in een kleur sausen is goedkoop en heeft een hoge attentie waarde.

 

Vloerbedekking, kijk ook eens naar pvc er zijn op dit moment prachtige collecties beschikbaar voor redelijke prijzen.

 

Verlichting, cdm of LED, laat ons een berekening maken en kijk wat u kan besparen op electra.

 

Visuals geprint op doek, hiermee kunt u in een handomdraai uw winkel veranderen.

 

Displays, maak gebruik van wat uw leveranciers te bieden hebben aan showcards, gadgets enz. Pas op  voor het plaatsen van grote displays of vitrines van een bepaald merk in uw winkel dit zijn vaak storende elementen. Bovendien vind ik dat je altijd baas in eigen huis moet blijven, voordat je het weet staan andere merken ook op de stoep met een vitrine.

 

Etalage, denk commercieel. Onlangs zag ik een etalage van een opticien met daarin levens grote bruine kippen met op de vloer maïskorrels met hier en daar een brilmontuur er tussen, prachtig.

Als nietsvermoedende voorbijganger zou je denken dat er kippen verkocht worden, het accent zou op de brilmonturen moeten liggen. Maak gebruik van showcards en displays van brilmerken.

 

Maak gebruik van moderne media, touchscreen tables met app’s zoals ‘eyewear try-on’, ‘Silhouette imirror’ en ‘Design your eyewear’, leuke gadgets die zeker de jonge generatie brildragers zal aanspreken.