winkel2-6

Gaat de Zelfstandige Opticien Overleven?

Het is oorlog in de detailhandel, de kortingen vliegen je om de oren, het is zo onderhand het enige wat je ziet in de etalages, grote posters met “20%-30%-50% korting”. Zelfs de optiekbranche is ten prooi gevallen aan dit ‘zinloos geweld’, een branche die lange tijd onaantastbaar leek. Nog hogere kortingen of is er misschien een andere manier?    

Vorige week had ik het genoegen een workshop te mogen organiseren voor een groep jonge zelfstandige opticiens met als onderwerp ‘winkelinterieurs’.  Het blog artikel waarin ik voor de gein een fictieve winkel ingericht hebt met kant en klare meubels, heeft veel reacties los gemaakt. Het was ook te lezen op de site van ‘Vision today’. Dit concept heeft  iets weg van een “pop up” store, winkels die gemakkelijk zijn te veranderen met allerlei  retro of zelfs kringloop artikelen.  Kijk maar eens in de VT wonen van februari 2014, tijdens de woonbeurs hebben ze een ‘barn’  (schuur) ingericht met van alles en nog wat,  500 m2 pure beleving.



Middenpresentatie  Sotsji Thema  Sotsji Thema  Sotsji Thema

 

De tijd dat je een winkel inricht voor een jaar of tien is voorbij, tien jaar is tegenwoordig een eeuwigheid.  Zo ging het nu eenmaal, de ontwerper of interieurbouwer maakte een ontwerp meestal  een mix van eerdere ontwerpen aangevuld met wat nieuws , geen fratsen het moest ten slotte lang  mee, ik weet er alles van.   Dat is ook de reden waarom interieurs zoveel op elkaar zijn gaan lijken , steenstrips, nissen waar monturen in liggen, grote tafel met daarboven lampenkappen, alles keurig op elkaar afgestemd.  Deze, soms  veel te dure ‘mantelpakjes’  kunnen vaak maar moeilijk aangepast worden en als je niet uitkijkt, in een tijd waar iedereen een stapje terug moet doen, voor een verkeerd imago zorgen.

 

Het is mijn ogen slimmer , de winkel  te verdelen in gebieden of zones en die verschillend maar in harmonie met elkaar in te richten , gebied voor presentatie van monturen, gebied voor promotie van monturen  (een soort etalage in de winkel),  gebied voor zonnebrillen en bijartikelen, gebied voor gesprekken met klant enz..  Deze gebieden kunnen afzonderlijk van elkaar ingericht  en later weer aangepast worden zonder de hele winkel overhoop te halen.

Natuurlijk je ontkomt er niet aan dat onderdelen op maat gemaakt of aangepast moeten worden, maar je bent dan niet meer  met je hele  ‘hebben en houwen’  afhankelijk van een interieurbouwer.

Het op deze manier inrichten van winkels is vaak nog moeilijker dan een heel nieuw winkelinterieur ontwerpen, je moet lef hebben snel beslissingen durven nemen en vertrouwen hebben in de ontwerper!

 

De kunst is om een juiste mix te vinden waarbij je  laat zien dat je creatief en mode bewust bent.

Het zou toch fantastisch zijn om telkens als er iets nieuws op de markt komt of als ondersteuning van een  reclame campagne, je dit gebied kunt aanpassen. Leveranciers doen daar graag aan mee met display materiaal, zet ze maar aan het werk!

 

Sotsji Thema  Sotsji Thema  Sotsji Thema Sotsji Thema

 

De zelfstandige opticien zal meer lef moeten tonen  en niet blindelings achter de meute  aan rennen. Meerdere keren heb ik meegemaakt dat het personeel  beslist  over de keuze van het interieur. Het gaat hier niet om mooi of lelijk maar wat past bij uw doelgroep, welke doelgroep wilt u bereiken. Het gaat om uw klant, daar moet het interieur op afgestemd worden,  mensen zijn altijd op zoek naar iets nieuws en willen graag verrast worden.

 

De tijd dat de opticien  ’s ochtends even het stoepbord buiten zet en vervolgens achter in de winkel kan gaan zitten wachtten  tot er klanten binnen komen is voorbij, hij zal aan de bak moeten.

Of zoals een van de cursisten tijdens de workshop grapte “dat doe ik niet eens zelf, Ik vraag altijd aan mijn eerste klant het stoepbord buiten te zetten” .

 

Niet alle zelfstandige opticiens zullen het gaan redden, degene die afvallen zijn meestal optiekzaken die geen opvolger hebben of de omschakeling niet meer willen of kunnen maken. De opticien die meegaat met zijn tijd en daar werk van maakt, zoals de groep opticiens waarvoor ik de workshop mocht organiseren, gaan het zeker redden . Hopelijk heb ik hierin een bijdrage kunnen leveren.

 

 

Its not the strongest of the species that survives,

nor the most intelligent that survives.

It is the one that is most adaptable to change”

 

Charles Darwin

One thought on “Gaat de Zelfstandige Opticien Overleven?

  1. Pingback: MKsOrb

Reacties zijn gesloten.