Hoe gaat de winkel van de toekomst er uit zien?
De wereld om ons heen veranderd snel trends volgen elkaar snel op het ene moment is merk “x” in en het volgende moment merk “y”.
Om daarop in te spelen hebben dynamische winkelinterieurs de toekomst , winkels die met weinig middelen snel kunnen inspelen op nieuwe trends.
Ik zie nog veel winkelinterieurs die compleet met visuals en decoraties zijn ingericht en geen of beperkte mogelijkheid hebben tot simpele aanpassingen, alles is tot in de puntjes op elkaar afgestemd.
Elke tien jaar je interieur vernieuwen is niet meer van deze tijd, een winkelinterieur die de mogelijkheid bied snel en eenvoudig te restylen heeft de toekomst. Het is niet de bedoeling dat telkens het hele interieur op z’n kop gaat maar een aantal elementen van het interieur zouden gemakkelijk verwisselbaar moeten zijn zoals: wandelementen, visuals, zonnebrilstandaards, etalagetafels enz. Een bijkomend voordeel is dat het interieur niet in een keer aangepakt hoeft te worden maar in fases kan worden gerestyled, waarbij in veel gevallen de winkel gewoon open kan blijven voor klanten.
Dynamiek zit hem ook in het gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen. De computer gestuurde tafels is zo’n ontwikkeling, in feite is het een groot touchscreen waarmee je snel door collecties kunt scrollen met meerdere mensen tegelijk.
De tafel bied ongekende mogelijkheden, zo herkend hij kaartjes of blokjes die op het scherm gelegd worden en verschijnt er een bepaalde collectie brillen die dan weer gemakkelijk zijn te verplaatsen of te draaien. Je kunt er zelfs alle kassa handelingen op verrichten zoals factuur opmaken en pinnen.
Merkbeleving is een veel gehoorde kreet, merken besteden veel geld aan marketing en richten zich op een specifieke doelgroep. Vaak zit er achter een merk een verhaal , dat verhaal zou door middel van displays verteld moeten worden niet alleen in de etalage maar ook in de winkel.