In zijn boek “het einde van de winkels” voorspelt Cor Molenaar dat 1 op de 3 winkels op termijn gaat verdwijnen, een deprimerend vooruitzicht. Non food zal het hardst worden getroffen 70% van de schoenen en elektronica zal via internet verkocht gaan worden en reisburo’s kunnen het helemaal schudden, 90% boekt online.
De winkels aan de onderkant en de bovenkant van de markt zullen blijven, alles ertussen gaat het moeilijk krijgen.
Door de opkomst van internet krijgt vooral de kleine zelfstandige winkeliers het moeilijk, het opzetten van een website compleet met webwinkel is een voor vele te kostbare zaak.
Om de site actueel te houden met nieuwtjes en collecties is veel tijd gemoeid, ik hoor dan ook vaak dat men wel een site heeft maar die is nog niet af en er moet nog van alles aan gebeuren, met andere woorden de site wordt niet bijgehouden.
Het is niet niks, als je jaren gewend bent een bord op de stoep te zetten en te wachten tot klanten binnenkomen en dan nu ineens een website moeten gaan opzetten en onderhouden.
Voor ondernemers op leeftijd die geen opvolger hebben is dat vaak een brug te ver, ze zingen het wel uit zeker als de kosten laag gehouden kunnen worden door een eigen pand.
De veranderingen zijn groot, internet zal zeker een steeds grotere voet in de deur krijgen en steeds meer vooral jongere kopers aanspreken vanwege prijs en gemak.
De fysieke winkels zullen een omslag moeten maken, internet zal een integraal onderdeel van de winkel moeten worden zodat er een compleet plaatje ontstaat. De “bricks and clicks” winkel is de toekomst dat is zo ongeveer wel duidelijk het een kan niet zonder het ander, internet zal nooit de beleving van het winkelen kunnen evenaren.
De fysieke winkel zal van deze meerwaarde moeten profiteren en internet gaan gebruiken voor informatieverstrekking over producten en prijzen .
Een mooie uitdaging, ook voor ons ontwerpers van winkelinterieurs, het zal veel dynamischer en verrassender moeten met nieuwe technieken die volledig geïntegreerd zijn in het interieur op het gebied van communicatie, verlichting enz..
Kosten voor het inrichten van een winkel kunnen door een meer decorachtige stijl en gebruik van kant en klare onderdelen uit de handel omlaag. Vaak worden veel te dure oplossingen toegepast die dan vervolgens veel te lang blijven zitten omdat ze zoveel gekost hebben en terugverdiend moeten worden.
De zelfstandige ondernemer zal zich meer moeten onderscheiden en keuzes moeten maken ten aanzien van doelgroepen en zich niet laten verleiden tot de ordinaire prijzenslag die momenteel aan de gang is aan de onderkant van de markt.
Goed verhaal, met originele oplossingen.
Beste Wilhelmina, Cor Molenaar is een autoriteit op het gebied van Retail en weet als geen ander waar de problemen liggen en hoe deze op te lossen.
Dat is echt een goed boek!
Beste Ivo, dit is inderdaad een goed boek en zou verplichte kost moeten zijn voor iedere retailer.
Pingback: MKsOrb
Pingback: Masum
Pingback: สล็อต