gunfactor_thumb

Het Belang van de Gunfactor

We leven in roerige tijden. Plotseling zijn we terecht gekomen in een onzekere tijd waarbij het alle kanten op kan gaan, de luxe waar we ons in wentelen is ineens verdacht. Een grote SUV, rolex met diamanten of een tas van Louis Vuitton zijn van begerenswaardig tot verguisd verworden.

 

Onder het motto “buying a better you” werd shoppen een van onze grootste hobby’s, spullen geven ons immers een geluksgevoel. Hoe moet het nu verder? Gaan we tot inkeer komen met oog voor de ware en pure dingen des levens, minder oppervlakkig, minder hebzuchtig?

 

Optimisten voorspellen “betere tijden”, anderen voorspellen een omslag waarbij we niet meer spreken van bruto nationaal product maar van bruto nationaal geluk.

 

De Amerikaanse actrice Kim Cattrall die de sexverslaafde Samantha Jones speelt in “Sex and the City” vindt de serie niet meer van deze tijd. Volgens haar is het momentum van de schaamteloze luxe lifestyle voorbij. Andere criteria zijn belangrijk geworden, vooral jongeren zullen meer op aan milieu verwante aspecten letten.

 

Consumenten hechten steeds meer waarde aan sociale betrokkenheid, uit onderzoek blijkt dat “gunnen” een steeds grotere rol gaat spelen bij aankoop van een bril, jurkje of horloge. Grote winkelketens gaan daarom steeds verder in winstgevende “liefdadigheid”. Zo worden in de grote Amerikaanse steden “fashion night out” avonden georganiseerd waarbij een deel van de omzet wordt gedoneerd aan goede doelen.

 

Voor de kleine zelfstandige ondernemer is de “gunfactor” van levensbelang. Als geen ander weet hij wie zijn klanten zijn en wat er leeft in zijn omgeving en kan daar op inspelen. Amerikanen zeggen daarom ook “think global, act local”, met andere woorden: weten wat er in wereld te koop is maar lokaal handelen.

 

Als straks alle ellende weer achter de rug is zal de consument zeker de weg weer weten te vinden naar de winkel met de juiste uitstraling en waar hij kan rekenen op een persoonlijke behandeling en een eerlijk advies.